100818 - lyckad träning på kort tid!

Har tidigare skrivit att vi kommit igång med klicker träningen och även om vi var lata, som vanligt, så tog vi tag i det idag igen!
  Under lydnadsträningarna har jag alltid använt ordet "ligg" på platsliggningen, samma som vi kör vardagligt här hemma. Men för att få platsliggningen lite mer speciell tänkte jag träna in "plats" itstället där kravet är att hon ska ligga ordentligt med huvudet i backen. Och det gick ju galant! Iaf med hjälp av en klicker och en påse frolic :)

Jag satte mig ner på golvet och bad Bingo ligga ner framför mig, så fort huvudet åkte ner i backen så klick-godis. Det tog 2ggr sen förstod hon vad det var för beteende jag var ute efter :)
  Jag, med mitt taskiga tålamod, la då på kommandot "plats" på en gång och här kommer en film:



Det tog oss alltså med hjälp av klickern bara några minuter att träna in ett helt nytt kommando! Jag är superlycklig och stolt över min "kamphund"!!
   Har fortsatt nöta några gånger och det går kanon. Nu ska vi bara förlänga tiden mer och mer och sen börja öva utomhus!

Tog sedan en promenad ner till ängen med flirt polen och körde ca.10-15min. Bingo var helt död efter!
Vet inte om det är att hon bara har extremt dålig kondis, att hon tar ut sig för hårt för fort eller om det är hjärtat som bråkar =/
  Ska hur som boka tid för vaccinering snart och då får dom kolla upp hjärtat på en gång! Hon har ju som sagt ev. haft ett blåsljud (vet. kunde inte svära på att det var det).



Min älskade Ärtan ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0