100613 - Lydnad

Nu är det dax att ta upp lydnaden igen! Det är pinsamt att jag är så lat på vintern vad det gäller hundträning, så att man skäms!
  Jag hoppas verkligen jag vågar mig ut på tävlingsbanorna i sommar så vi kan få våran LP1a någon gång =P

Idag körde vi iaf nästan igenom hela LK1 på tomten. Dagen har varit riktigt seg här hemma med husse på jobbet hela dagen och regn utomhus, men nu på kvällen tog vi oss ut iaf! 
  Det var ett bra tag sen vi körde klicker, men vi började med klicketräning och det gick faktiskt bra. Bingo är dock en hund som tröttnar väldigt fort i  lydnaden, förmodligen för att jag inte är tillräckligt rolig, så vi har börjat variera belöning etc. så mycket som möjligt. Träningen gick bra för att vara årets första! Hon tröttnade dock i mitten och efter ett tag försvann även mitt tålamod. Andades dock ut och fortsatte... Bollen är en hit när man tränar Bingo, men det finns fortfarnde en fin balansgång vi måste hitta. Ena sekunden är Bingo för seg andra sekunden är hon för på. Men de flesta moment gick bra. Kör en liten sammanfattning:

Platsliggning - Seg i lägganden alt. vill inte lägga sig ner. Själva platsliggningen var dock inget problem, trots regn. Ska försöka dra med mig husse ut med Willy eller Gracie så vi får träna med annan hund också.
Linförighet - Vi har mycket träning kvar här! Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel, men Bingo har en dum vana att hela tiden flytta sig från mig. Det känns som vi nöter det här hela tiden, men jag gissar på att jag måste vara mer konsekvent och ha ett bättre tålamod! Annars tycker jag att hon börjar få bättre och bättre driv i gången. Sättanden är det tyvär lite sådär med, hon vet vad hon ska göra men tvekar.
Mer träning helt enkelt!
Inkallning - Inga problem! Hon sätter sig ner direkt och sitter stilla tills jag kommer tillbaka och ger henne varsågod.
Ställande under gång - Hon tar några steg mellan gångerna, men oftast står hon faktiskt stilla. Här måste vi nu gå vidare med att jag fortsätter att gå en bit ifrån henne, bit för bit, tills vi klarar hela momentet. Idag tog jag bara 3 steg efter jag gett kommando.
Läggande under gång - Blir bättre och bättre! Precis som ovan så lämnar jag henne bara med 3 steg innan jag går tillbaka och ger belöning. Vi måste dock träna på snabbare lägganden och öka avståndet mellan kommando - belöning.
Apport - Improviserade med att använda en pinne som apport idag, då jag råkat lägga undan den riktiga. Riktigt bra gick det! Hon tog den fint på kommando, tuggade inte och släppte direkt på loss.

Jag är nöjd trots att det inte vart en så lång träning. Det kändes som en bra start för året och nu ska jag försöka ligga på mig själv lite så vi kan komma ut och tävla.


(Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Fotograf - Therese "RED").

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0